Σάββατο, 26 Οκτωβρίου 2013

"Κολατσιό από … σπίτι" απο τη διατροφολόγο/διαιτολόγο κα Παναγιωτοπούλου Κωνσταντίνα



Τα σνακ των παιδιών κατά τις σχολικές ώρες είναι ένα θέμα που αναμφισβήτητα προβληματίζει ιδιαίτερα τους  γονείς. Η εύκολη λύση φυσικά είναι να καταναλώνουν τρόφιμα από το κυλικείο του σχολείου. Οι γονείς διευκολύνονται όταν το παιδί διαλέγει έτοιμα σνακ από το σχολείο καθώς έτσι δεν ξοδεύουν χρόνο προετοιμάζοντάς τα οι ίδιοι ενώ τα παιδιά ελκύονται από τις συσκευασίες των προϊόντων αυτών και διαλέγουν συνήθως τρόφιμα στα οποία απέξω υπάρχει ο αγαπημένος τους παιδικός ήρωας. Είναι όμως τόσο <<αθώα>> όσο νομίζουμε; Τα περισσότερα από αυτά περιέχουν αρκετή ποσότητα σε αλάτι και ζάχαρη με αποτέλεσμα η πρόσληψη θερμίδων για το παιδί να είναι μεγάλη και χωρίς ουσία. Επιπλέον, στα τυποποιημένα τρόφιμα εντός ή εκτός κυλικείου περιέχεται μεγάλος αριθμός πρόσθετων συντηρητικών τα περισσότερα από τα οποία κρίνονται ανθυγιεινά. Θα πρέπει λοιπόν να κατευθύνετε το παιδί σας ώστε να αποφεύγει προϊόντα όπως : γαριδάκια, πατατάκια και υπόλοιπα παρόμοια προϊόντα, γλυκά, μπισκότα και ιδιαίτερα όσα έχουν περιέχουν σοκολάτα , τυποποιημένο σοκολατούχο γάλα, αναψυκτικά, αρτοσκευάσματα όπως  κρουασάν, σφολιάτες  με τυρί, ζαμπόν, λουκάνικο κ.α. Ενώ θα ήταν καλύτερα να προτιμήσετε σνακ από το σπίτι, προσθέτοντας υγιεινά αλλά νόστιμα υλικά που προτιμούν τα παιδιά σας .

ü  Τι να προτιμήσετε:

Σαντουιτσάκια: Γενικά τα παιδιά αγαπούν τα sandwich αλλά πολλές φορές τα βαριούνται όταν δεν έχουν τη γεύση που θέλουν είτε το ψωμί είτε τα υλικά τους φαίνονται άγευστα. Εκτός από τα κλασσικά ψωμάκια για τοστ υπάρχει μεγάλη ποικιλία ψωμιού στην αγορά που μπορείτε να διαλέξετε όπως στρογγυλά ψωμάκια με σουσάμι, μπαγκέτα, ψωμάκια μπριός, κυπριακές πίτες και αραβικές πίτες. Έτσι λοιπόν τα παιδιά δε θα αποφεύγουν να τρώνε sandwich από το σπίτι ενώ παράλληλα θα γεύονται ολοένα και διαφορετικά είδη. Αν ωστόσο σας διευκολύνουν τα κλασσικά ψωμάκια του τoστ,  κάτι που επίσης μπορεί να κάνει ελκυστικό το δεκατιανό των παιδιών σας είναι να κόβετε τα τοστ σε διάφορα σχήματα με ειδικές φόρμες που υπάρχουν στην αγορά είτε να τα ψήνετε σε τοστιέρες που σχηματίζουν διάφορους παιδικούς ήρωες.

Υλικά για σάντουιτς: Το τυρί όπως όλοι γνωρίζουμε περιέχει ασβέστιο το οποίο είναι ιδιαίτερα θρεπτικό καθώς βοηθά στην προστασία των οστών και των δοντιών. Έτσι λοιπόν θα πρέπει να περιέχεται στο διαιτολόγιο των παιδιών, ενώ και για το τυρί υπάρχει μεγάλη ποικιλία όπως  η φέτα, το κασέρι, το κεφαλοτύρι, το κίτρινο τυρί (τύπου gouda), η μοτσαρέλα, το ανθότυρο, το cottage cheese και άλλα. Το σαντουιτς μπορεί επίσης να περιέχει γαλοπούλα ή άπαχο ζαμπόν ενώ θα μπορούσατε να προσθέσετε καθημερινά ολοένα και διαφορετικά τρόφιμα όπως τόνο ή αυγό, καπνιστό σολομό, κοτόπουλο ή μπιφτέκι. Μπορείτε επίσης να προσθέσετε λαχανικά που αρέσουν στα παιδιά σας όπως ντομάτα, μαρούλι, καλαμπόκι, καρώτο, αγγούρι κλπ. ή αν θέλετε να ετοιμάσετε κάτι τελείως διαφορετικό που θα τα συναρπάσει γευστικά μπορείτε κάποιες φορές να τους δίνετε ένα γλυκό τοστ με μπανάνα, φυστικοβούτυρο ή ταχίνι με μέλι.

Σπιτικές πίτες, κέικ και σταφιδόψωμο: Ιδανικό επίσης δεκατιανό γεύμα για τα παιδιά είναι οι χειροποίητες πίτες που θα έχετε φτιάξει οι ίδιοι με αγνά υλικά επιλεγμένα από εσάς. Μπορείτε να επιλέγετε διάφορες πίτες όπως, σπανακόπιτα, τυρόπιτα, κρεατόπιτα αλλά και πίτες με φρούτα όπως μπανανόπιτα, πίτα με φράουλες. Επίσης τα σπιτικά κέικ που περιέχουν φρούτα όπως κέικ με πορτοκάλι, μήλα, αποξηραμένα  φρούτα (δαμάσκηνα, γκράνμπερις, ανανά, παπάγια κ.α) και το σταφιδόψωμο είναι τρόφιμα που λατρεύουν τα παιδιά και μπορούν να τα έχουν μαζί τους και στο σχολείο.

Μπάρες δημητριακών, ρυζογκοφρέτες και κριτσίνια: Οι μπάρες δημητριακών είναι ένα ιδιαίτερα <<εύκολο>> σνακ που μπορεί να έχει ένα παιδί μαζί του όταν δεν υπάρχει χρόνος να προετοιμαστεί κάποιο σάντουιτς ή άλλο σνακ. Οι μπάρες μπορούν να είναι και χειροποίητες ενώ θα μπορούσατε να προσθέσετε υλικά που αρέσουν στα παιδιά σας όπως σταφίδες, κακάο, λίγη μαύρη σοκολάτα ή αποξηραμένα φρούτα. Επίσης οι ρυζογκοφρέτες είναι κάτι που μπορεί να έχει ένα παιδί μαζί του και να καταναλωθεί εύκολα στο διάλλειμα ενώ για να δώσετε νοστιμιά μπορεί να τις κάνετε σαν σαντουιτσάκι προσθέτοντας λίγο μέλι και να πασπαλίσετε μέσα με λίγη κανέλα. Ακόμα σαν γρήγορη λύση όταν δεν υπάρχει χρόνος προετοιμασίας μπορείτε κάποια στιγμή να του δώσετε ρυζογκοφρέτα μαύρη σοκολάτα που υπάρχει στην αγορά. Επιπλέον τα κριτσίνια ολικής ή πολύσπορα που περιέχουν σουσάμι, ηλιόσπορο, λιναρόσπορο ή άλλους σπόρους της επιλογής σας, νιφάδες βρώμης κ.α είναι μια καλή επιλογή για σνακ.

Φρούτα, χυμοί φρούτων και λαχανικά : Οι ευεργετικές ιδιότητες των φρούτων είναι αρκετές και θα βοηθήσουν ιδιαίτερα τους μικρούς μας φίλους. Μπορούν να τα έχουν μαζί τους σε ειδικά μπολάκια κατά τις σχολικές ώρες και αν η διαδικασία καθαρισμού τους φαίνεται δύσκολη, υπάρχουν και φρούτα που είναι πιο εύκολα να καθαριστούν όπως, η μπανάνα, το μανταρίνι τα σταφύλια, τα βερίκοκα, τα αποξηραμένα φρούτα κα. Αν η χρήση των χυμών είναι πιο εύκολη, προτιμήστε του χυμούς οι οποίοι αναγράφουν 100% φυσικός χυμός και όχι φρουτοποτό.

Επειδή όπως γνωρίζουμε πολλά παιδιά ντρέπονται να τρώνε υγιεινές τροφές στο σχολείο προερχόμενες από το σπίτι, θα πρέπει τα σνακ να ετοιμάζονται με επιμέλεια ώστε να ελκύουν τα παιδιά ενώ θα μπορούσαν να συσκευάζονται και σε πολύχρωμα κουτάκια που κυκλοφορούν σε διάφορα μεγέθη στην αγορά. Τέλος, καλό θα ήταν οι ίδιοι οι γονείς να φροντίζουν να κουβεντιάζουν με τα παιδιά τους και να τα παροτρύνουν ώστε να επιλέγουν σπιτικό κολατσιό ενώ αντίθετα θα πρέπει να τους τονίζουν το πόσο ανθυγιεινό είναι το γρήγορο και πρόχειρο φαγητό.

 

Παναγιωτοπούλου Κωνσταντίνα

 Διαιτολόγος- Διατροφολόγος Msc

kpanag.diet@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου